Σάββατο 16 Φεβρουαρίου 2013

Σταματώντας το Κάπνισμα, Συνέντευξη Κορνήλιου Χατζηκώστα

Κορνήλιος
Χατζηκώστας
Έχω κάνει γύρω στις δέκα προσπάθειες να κόψω το κάπνισμα και πρέπει να πω πως ήταν όλες επιτυχείς. Το πρόβλημα ήταν ότι η περίοδος που δεν κάπνιζα διαρκούσε από τρείς μήνες μέχρι και τρία χρόνια και μετά το ξανάρχιζα.

1. Έχεις σταματήσει το κάπνισμα για πάνω από 10 μήνες. Πόσες φορές είχες ξαναπροσπαθήσει; Τι σε έκανε να επιμείνεις;

-Έχω κάνει γύρω στις δέκα προσπάθειες να κόψω το κάπνισμα και πρέπει να πω πως ήταν όλες επιτυχείς. Το πρόβλημα ήταν ότι η περίοδος που δεν κάπνιζα διαρκούσε από τρείς μήνες μέχρι και τρία χρόνια και μετά το ξανάρχιζα. Δεν ξέρω αν αυτό που θα πω αποτελεί συνταγή για τον καθένα, αλλά, σίγουρα, αποτελεί τη δική μου συνταγή επιτυχίας, αφού είναι κομμένη και ραμμένη στα δικά μου μέτρα. Εκείνο, λοιπόν, που κάνω κάθε φορά που κόβω το κάπνισμα είναι να «εκθέτω» τον εαυτό μου ως προς την πρόθεσή μου αυτή. Έτσι, αφού πάρω την απόφαση, ορίζω την ημερομηνία που θα σταματήσω το κάπνισμα και το ανακοινώνω στον καθένα. Την τελευταία φορά, μάλιστα, το ανακοίνωσα και στο φέις μπουκ παίρνοντας και πολλά «λάικ»!

Έλεγα, λοιπόν, ένα μήνα περίπου προηγουμένως, ότι στις 13 Απριλίου 2012, που ήταν τα γενέθλιά μου, θα κόψω το κάπνισμα. Έχω, λοιπόν, διαπιστώσει πως ο τρόπος αυτός μου ταιριάζει πολύ. Επειδή θέλω να είμαι συνεπής με τις υποσχέσεις μου δεν θα μπορούσα σε καμιά περίπτωση να δέχομαι τα πειράγματα των άλλων ότι υποσχέθηκα κάτι και δεν το έκανα. Αυτό δεν το επιτρέπει η αξιοπρέπειά μου, η περηφάνια μου ή ο εγωισμός μου. Αυτό είναι όλο, λοιπόν.

2. Πόσο σε δυσκόλεψε να πάρεις αυτήν την απόφαση μέσα σου; Μετά την αλλαγή αυτή αυξήθηκε το βάρος σου; 

-Για να ακριβολογώ, το διάστημα από την ανακοίνωση της απόφασής μου και μετά τα πράγματα ήταν πολύ εύκολα. Η δυσκολία, όμως, ήταν μέχρι την απόφαση. Μέχρι εκείνη τη στιγμή συντελείται μέσα μια νοητική εγκεφαλική και ψυχολογική διεργασία. Στην πραγματικότητα παλεύω με τον εαυτό μου. Με τον κακό εαυτό μου. Εκείνος προσπαθεί να με πείσει πως καλό είναι το κάπνισμα. Είναι απόλαυση. Από τις λίγες απολαύσεις που μας απέμειναν κι εγώ (ο καλύτερος, υποτίθεται, εαυτός μου) προσπαθώ να τον πείσω πως θα είναι καλύτερα αν το κόψω. 

 Όσο για το βάρος μου, η αλήθεια είναι ότι τώρα είναι μερικά κιλά περισσότερο από όσο όταν κάπνιζα. Αυτό, όμως, δεν νομίζω να οφείλεται αποκλειστικά στο ότι έκοψα το κάπνισμα, αλλά μάλλον τα παραπανίσια κιλά μού έμειναν από τις γιορτές των Χριστουγέννων και δεν κατάφερα ακόμα να τα χάσω. Όμως, η αλήθεια είναι ότι όταν κόψεις το κάπνισμα, οι γευστικές σου ιδιότητες καλυτερεύουν. Το φαγητό έχει καλύτερη γεύση. Ακόμα και το νερό το αισθάνεσαι καλύτερα και είναι φυσικό, αφού απολαμβάνεις περισσότερο το φαγητό να τρως και περισσότερο.

  3. Πιστεύεις μετά απ' αυτό ότι όλα είναι στο μυαλό; Tι σημαίνει ότι όλα είναι στο μυαλό; 

-Κάπως έτσι είναι, πιστεύω, τα πράγματα. Όλα είναι μια ιδέα και αυτό προσπαθώ να πείσω τον εαυτό μου. Ότι όλα βρίσκονται μέσα στο μυαλό μας. Πείθουμε, δηλαδή, τον εαυτό μας πως το τσιγάρο είναι απολαυστικό. Τον πείθουμε πως χωρίς το τσιγάρο, δεν είναι ωραίος ο καφές. Πώς γίνεται, διερωτόμαστε ακόμα, να μην καπνίσεις μετά το φαγητό; Σε αυτό, πιστεύω, συνέβαλε και η πλύση εγκεφάλου που μας έγινε για χρόνια με τη διαφήμιση των καπνικών προϊόντων. Τι γίνεται, όμως, στην πραγματικότητα; Με την ίδια λογική πείθουμε τον εαυτό μας ότι μπορούμε να αλλάξουμε τη συνήθεια αυτή. Αν συγκρίνουμε τις δύο καταστάσεις αντικειμενικά, δηλαδή της κατάστασης του καπνιστή και του μη καπνιστή, σίγουρα επιλέγουμε ως την καλύτερη την περίοδο που δεν καπνίζουμε. 

4. Για να κάνουμε επιτυχημένες αλλαγές στη ζωή μας χρειάζεται πρώτα να ζητήσουμε τη στήριξη του κοντινού μας περιβάλλοντος;

-Νομίζω πως είναι αρκετά χρήσιμο κάτι τέτοιο, αν και στη δική μου περίπτωση μπορεί να φαίνεται ότι η όλη προσπάθειά ήταν καθαρά δική μου και ότι σε αυτήν ήμουν εντελώς μόνος συζητώντας με τον εαυτό μου. Στην πραγματικότητα, όμως, το να ανακοινώνω σε γνωστούς και φίλους, ακόμα και αγνώστους, πως πρόκειται να κόψω το κάπνισμα, είναι σαν να έλεγα το εξής: Μη με βλέπετε που το λέω με τόση αποφασιστικότητα. Στην πραγματικότητα είμαι αδύναμος ως χαρακτήρας και για να το πετύχω θέλω τη στήριξή σας. Γι’ αυτό, σας παρακαλώ, παρακολουθήστε με και μην διστάσετε να με επιπλήξετε αν παραβώ την υπόσχεσή μου.

  5. Είσαι δημοσιογράφος-εκδότης της εβδομαδιαίας κυπριακής σατιρικής εφημερίδας "Κοριός" κι η δουλειά σου θεωρείται ιδιαίτερα αγχωτική. Εσύ την προσεγγίζεις έτσι (με άγχος); Kι αν ναι ποιο αγχολυτικό τρόπο βρίσκεις για να εξισορροπείς; 

-Η δημοσιογραφία έχει όντως πολύ άγχος, το οποίο διαπιστώνω πως αγγίζει ακόμα και μένα μερικές φορές, παρά το ότι θεωρούμαι ως άτομο ήρεμο, ψύχραιμο, χωρίς άγχος. Πρέπει, όμως, να πω ότι μερικές φορές λίγο άγχος χρειάζεται. Αυτό το αποκαλώ δημιουργικό άγχος. Γενικά, βέβαια, το άγχος δεν σε βοηθά να δεις τα πράγματα με καθαρότητα, πολύ περισσότερο όταν πρόκειται να αντιμετωπίσεις αρκετά δύσκολες καταστάσεις.. Δεν είναι λίγες οι φορές που βρέθηκα σε αρκετά δύσκολες καταστάσεις στη δουλειά μου, όταν έπρεπε σε περιορισμένο χρόνο να ολοκληρώσω πάρα πολλή δουλειά, που αντικειμενικά δεν τελειώνει τόσο γρήγορα. 

Τότε, το πρώτο που κάνω είναι να αυτοσυγκεντρωθώ και να ανακτήσω τη ψυχραιμία μου. Αφού το πετύχω, ως διά μαγείας αισθάνομαι να ενεργοποιούνται στο μέγιστο οι δυνάμεις μου και οι ικανότητές μου, οι οποίες, όμως, καθοδηγούνται από την τετράγωνη λογική και όχι από το άγχος, το οποίο αν μεταδοθεί και στους συνεργάτες, θα έχει καταστροφικά, συνήθως, αποτελέσματα. Η διαπίστωση μου είναι ότι τα αποτελέσματα σε τέτοιες περιπτώσεις είναι θεαματικά.

  6. Ποιο μήνυμα δίνεις στους υπολοίπους που θέλουν να σταματήσουν μια συνήθεια όπως το κάπνισμα;

-Όσοι θέλουν να απαλλαγούν από ένα πάθος θα έλεγα ότι πρέπει να ενεργοποιήσουν, πρώτιστα, τη δική τους τεράστια δύναμη που φωλιάζει μέσα τους. Να το συζητήσουν με τον εαυτό τους και να αποφασίσουν από κοινού πως αυτό πρέπει να γίνει οπωσδήποτε. Σε αυτό βοηθά και το αν φθάσεις στο σημείο να αηδιάζεις γι’ αυτό που κάνεις και οικτίρεις τον εαυτό σου για την κατάντια σου. 

Αν είσαι λαίμαργος, κοιτάζεις τον εαυτό σου στον καθρέφτη και τον μουτζώνεις, ή ανεβαίνεις στη ζυγαριά και φρίττεις. Αν είσαι καπνιστής, φτάνεις στο σημείο να καπνίζεις τόσο πολύ που αρχίζουν οι γύρω σου να σου λένε ότι βρωμούν τα ρούχα σου ή η αναπνοή σου. Αν πίνεις, ακούς επίσης κάποια καμπανάκια κινδύνου να κτυπούν και για να μην κτυπάς το κεφάλι σου στον τοίχο, αποφασίζεις να το κόψεις. Η μαγκιά βεβαίως είναι να μην φτάσεις στα έσχατα όρια, αλλά να απαλλαγείς από ένα πάθος πριν αυτό σε καταστρέψει και σε κάνει περίγελο.

  7. Μοιράσου, αν θέλεις κάποιους επόμενους στόχους ζωής που θέλεις να υλοποιηθούν μέσα στο 2013 και στα επόμενα χρόνια.

  -Άστ’ αυτά… Ξέρω τι επιδιώκεις! Θέλεις να με κάνεις να δεσμευτώ και να εκθέσω τον εαυτό μου, ούτως ώστε αν δεν τα καταφέρω να μου λές «όπα, σε τσάκωσα. Άλλα μας έλεγες στη συνέντευξη»! Δεν είμαι, όμως, έτοιμος να δεσμευτώ για κάτι που θέλω να κάνω γιατί δεν έχουν ολοκληρωθεί οι διεργασίες μέσα μου. Θέλω μέσα στο 2013 να επαναφέρω τον εαυτό μου στη φυσική του κατάσταση. Να χάσω τα λίγα, έστω, παραπανίσια κιλά και να επιδοθώ περισσότερο στη γυμναστική. Κάτι τέτοιο νομίζω πως θα μου χαρίσει περισσότερη ελευθερία και ευεξία. Δεν νομίζω να είναι δύσκολοι στόχοι. Θέλω να πιστεύω πως θα τα καταφέρω και χωρίς δέσμευση...

----------------------------------------
Ο Κορνήλιος Χατζηκώστας κατάγεται από την κατεχόμενη Φιλιά της Κύπρου. Είναι πτυχιούχος της Νομικής Σχολής Αθηνών, στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών και Δημόσιας Διοίκησης, και δημοσιογραφίας. Ασκεί το επάγγελμα του Δημοσιογράφου από το 1985. Εργάστηκε σε εφημερίδες τηλεόραση, ραδιόφωνο και περιοδικά, ενώ σήμερα εκδίδει την σατιρική εφημερίδα ο ΚΟΡΙΟΣ. Διετέλεσε αντιπρόεδρος της Ένωσης Συντακτών Κύπρου και μέλος του Διοικητικού Συμβουλίου του Κυπριακού Πρακτορείου Ειδήσεων. Είναι συγγραφέας τριών βιβλίων: Τη βιογραφία των απαγχονισθέντων ηρώων της ΕΟΚΑ Μιχαήλ Κουτσόφτα και Ανδρέα Παναγίδη, «Το ΟΧΙ της Κύπρου το ’40» και το «Ες γην Μπανανίαν Κύπρον, σκωπτικά κείμενα και στίχοι».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου